Overslaan naar inhoud

Algemene verkoopvoorwaarden

Artikel 1 – Toepassingsgebied

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen RESTOMAX SRL (Restomax), Entr. nr.: BE 0463.564.483 Rue des Primeurs 79 te 1190 Brussel (hierna “RESTOMAX” genoemd) en haar klanten (hierna “de klant” genoemd) met betrekking tot de door RESTOMAX geleverde producten en diensten, alsook, in het algemeen, op al hun zakelijke relaties. In voorkomend geval worden deze aangevuld met bijzondere voorwaarden.

Onze algemene en bijzondere voorwaarden kunnen alleen worden gewijzigd door middel van een uitdrukkelijke en schriftelijke overeenkomst tussen de partijen. Ze worden geacht door de Klant te zijn aanvaard door het plaatsen van de bestelling, zelfs indien ze in strijd zijn met zijn eigen algemene of bijzondere voorwaarden. Deze laatste zijn alleen bindend voor RESTOMAX indien ze uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard. De instemming van RESTOMAX kan in geen geval worden afgeleid uit het feit dat wij de overeenkomst hebben aanvaard zonder bezwaar te maken tegen bepalingen die verwijzen naar de algemene of bijzondere voorwaarden of andere soortgelijke bepalingen van de Klant.

RESTOMAX behoudt zich het recht voor om deze voorwaarden te allen tijde te wijzigen, zonder andere formaliteiten dan de Klant hiervan op de hoogte te stellen via een online kennisgeving en/of deze wijzigingen op te nemen in de online algemene voorwaarden, die kunnen worden geraadpleegd op de website.www.RESTOMAX.com

Artikel 2 – Voorzorgsmaatregelen voorafgaand aan de bestelling

Voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst zal de Klant zich van alle nodige adviezen voorzien en zich ervan vergewissen dat de apparatuur, software en/of diensten die hij voornemens is te bestellen, overeenkomen met zijn behoeften en het gebruik dat hij ervan verwacht. RESTOMAX aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor een verkeerde keuze of beoordeling door de Klant en/of voor de geschiktheid van de Software, Hardware en/of Diensten voor het door de Klant beoogde doel of de door de Klant beoogde doeleinden. Afhankelijk van de bestelling van de Klant hebben de bepalingen van de overeenkomst betrekking op de licentieverlening van de Software, de levering van Hardware in verband met de verlening van deze licenties en/of de door RESTOMAX geleverde Diensten.

Artikel 3 – Bestelling

Elke bestelling van de Klant is bindend voor deze laatste. De medewerkers, handelsvertegenwoordigers, agenten of tussenpersonen van de Klant worden onweerlegbaar geacht over het vereiste mandaat te beschikken om de Klant jegens ons te binden. Bij elke bestelling waarvoor de factuur op verzoek van de opdrachtgever aan een derde wordt gericht, zijn de opdrachtgever en de derde hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van alle verplichtingen die in de algemene en bijzondere voorwaarden zijn vastgelegd. Onze medewerkers, handelsvertegenwoordigers, agenten en tussenpersonen zijn niet bevoegd om RESTOMAX te verbinden. Offertes, bestelbonnen en orderbevestigingen die door hen worden ondertekend, verbinden RESTOMAX pas na schriftelijke bekrachtiging door een daartoe bevoegde bestuurder of directeur, tenzij de levering of dienstverlening reeds is aangevangen. RESTOMAX behoudt zich het recht voor om een bestelling die niet op deze wijze is bekrachtigd, te annuleren of op elk moment te bekrachtigen.

Artikel 4 – Tarieven

De prijzen vermeld in onze tarieven, offertes en orderbevestigingen zijn louter indicatief en kunnen door RESTOMAX zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd zolang het contract niet is gesloten. Indien de prijs van de geleverde producten of door een derde geleverde diensten na het sluiten van het contract wordt verhoogd, heeft RESTOMAX het recht deze verhoging door te berekenen in de contractprijs door middel van een aangetekende kennisgeving aan de Klant. Deze doorberekening wordt geacht door de Klant te zijn aanvaard vijf werkdagen na verzending van de kennisgeving, tenzij hij binnen deze termijn per aangetekende brief bezwaar maakt. Bij gebrek aan akkoord van de Klant heeft RESTOMAX het recht om de overeenkomst eenzijdig te ontbinden door middel van een eenvoudige kennisgeving per aangetekende brief, zonder schadevergoeding.

Al onze prijzen zijn netto, exclusief btw, af vestigingsplaats van RESTOMAX, exclusief kosten en belastingen. De producten worden vervoerd op risico van de Klant, zelfs in geval van verkoop of levering franco.

Artikel 5 – Prestaties

RESTOMAX is alleen gehouden tot de levering van de producten en de dienstverlening die uitdrukkelijk zijn vermeld in de orderbevestiging of het ondertekende contract. Alle andere producten en diensten worden aan de Klant in rekening gebracht tegen de geldende tarieven, die op verzoek beschikbaar zijn. Elke bestelling van Diensten bij RESTOMAX geeft alleen aanleiding tot middelenverstrekkingsverplichtingen van RESTOMAX, met uitdrukkelijke uitsluiting van elke resultaatsverplichting. De duur van de dienstverleningscontracten wordt vastgelegd in de bijzondere voorwaarden. Bij gebrek aan een opzegging per aangetekende brief binnen de in de bijzondere voorwaarden bepaalde termijn of bij gebrek aan een opzegging drie maanden voor de geplande vervaldatum, worden contracten die voor een bepaalde duur zijn gesloten stilzwijgend verlengd met periodes van één jaar.

Artikel 6 – Termijnen

Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen, zijn termijnen slechts indicatief en niet bindend. Een vertraging in de levering of dienstverlening kan in geen geval aanleiding geven tot annulering van een bestelling of tot enige schadevergoeding, tenzij er sprake is van opzettelijk wangedrag van RESTOMAX.

RESTOMAX behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om gedeeltelijke leveringen uit te voeren, die als gedeeltelijke verkopen worden beschouwd. Een dergelijke gedeeltelijke levering kan in geen geval een reden zijn om de betaling van de geleverde producten te weigeren.

Wanneer de omstandigheden de levering of dienstverlening onmogelijk maken – met name in alle gevallen van overmacht zoals staking, uitsluiting, ongeval, slechte weersomstandigheden, blokkade, invoer- of uitvoerverbod, stopzetting van de productie of levering door de fabrikant, enz. – behoudt RESTOMAX zich uitdrukkelijk het recht voor om gelijkwaardige producten te leveren.

aan die welke in de bestelling zijn gespecificeerd of om de verbintenissen van RESTOMAX jegens de Klant te beëindigen, dit alles zonder schadevergoeding. Overmacht omvat ook gevallen van overmacht die leveranciers van de partijen treffen, de onjuiste uitvoering van hun verplichtingen door leveranciers die door de Klant aan RESTOMAX zijn opgelegd, storingen in het elektriciteitsnet en storingen die het verkeer van gegevens belemmeren, voor zover de oorzaak van deze situatie niet aan de partijen zelf kan worden toegeschreven. Wanneer RESTOMAX een leveringstermijn niet nakomt, zal de Klant RESTOMAX eerst in gebreke stellen en hem een redelijke termijn toekennen om zijn verplichtingen na te komen. Deze bepaling is niet van toepassing indien de overeenkomst andere voorwaarden bevat.

Artikel 7 – Klachten

Elke klacht met betrekking tot de geleverde producten of diensten moet binnen vijf werkdagen na de datum van levering of ontvangst schriftelijk worden gemeld aan RESTOMAX, onder vermelding van het nummer van de verzendbon. Na het verstrijken van deze termijn wordt de levering of het product geacht definitief door de Klant te zijn aanvaard en worden geen klachten meer in behandeling genomen.

Elke klacht met betrekking tot een factuur, anders dan die bedoeld in artikel 7, moet binnen vijf werkdagen na ontvangst per aangetekende brief aan RESTOMAX worden gericht. De ontvangst wordt geacht te hebben plaatsgevonden binnen drie werkdagen na de datum die op de factuur is vermeld. Na het verstrijken van deze termijn zijn geen klachten meer ontvankelijk. Een klacht kan in geen geval een opschorting van de betaling rechtvaardigen.

Artikel 8 – Facturering

De huidige hoeveelheden per product staan vermeld op de abonnementsfactuur.

Wijzigingen van de licentie kunnen schriftelijk worden aangevraagd, met inachtneming van de standaard opzegtermijn. RESTOMAX indexeert zijn prijzen jaarlijks op basis van de consumptieprijsindex voor de periode juli-juli.

Alle facturen worden per e-mail in pdf-formaat verzonden. Ze zijn betaalbaar binnen 14 dagen na ontvangst van de factuur en zonder korting, tenzij anders overeengekomen. Bij betalingsachterstand wordt de uitvoering van de diensten onmiddellijk opgeschort. De opzeggingsmogelijkheid van artikel 1794 van het Burgerlijk Wetboek is niet van toepassing op RESTOMAX-contracten.

De door de Klant betaalde voorschotten worden verrekend met de prijs van de bestelling. Ze vormen een begin van de uitvoering van de overeenkomst en geen aanbetaling waarvan de verbeurdverklaring de Klant zou vrijwaren van zijn verplichtingen. Onverminderd de garanties zoals hierna in dit document vermeld, blijven de geleverde producten eigendom van RESTOMAX tot de volledige betaling van het hoofdsombedrag en alle bijkomende kosten. Zolang de bovengenoemde betaling niet volledig is voldaan, onthoudt de Klant zich uitdrukkelijk van het beschikken over de geleverde producten, en in het bijzonder van het overdragen van de eigendom ervan, het verpanden ervan of het vestigen van enig recht of voorrecht daarop. Voor zover nodig wordt de voorgaande clausule geacht voorafgaand aan elke levering te zijn herhaald. De Klant verbindt zich er bovendien toe om RESTOMAX onmiddellijk per aangetekende brief op de hoogte te brengen van elke beslaglegging door een derde.

Bij niet-betaling van een factuur of een deel daarvan, wordt het verschuldigde bedrag van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met een interest van 10% per jaar, waarbij elke begonnen maand als een volledige maand wordt beschouwd. Bovendien wordt elke factuur die op de vervaldag niet is betaald, van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met een forfaitaire en onherleidbare schadevergoeding van 10% van het openstaande bedrag, met een minimum van 125,00 EUR. Ten slotte leiden het niet betalen van een factuur op de vervaldag, het protest van een niet-aanvaarde wissel, elk verzoek om een minnelijke of gerechtelijke schikking, uitstel van betaling of elk ander feit dat de insolventie van de Klant kan impliceren, van rechtswege en zonder ingebrekestelling tot het vervallen van de termijn voor alle openstaande facturen. Bovendien geven deze situaties recht op

RESTOMAX het recht om al zijn verplichtingen zonder voorafgaande kennisgeving op te schorten en alle lopende contracten geheel of gedeeltelijk te beëindigen zonder andere formaliteit dan een aangetekende kennisgeving en zonder schadevergoeding.

RESTOMAX heeft het recht om de overeenkomst onmiddellijk te beëindigen indien de Klant zijn verplichtingen niet nakomt, surseance van betaling heeft aangevraagd of in staat van faillissement is verklaard.

Alle materialen die tijdens de interventies worden geleverd of geïnstalleerd, worden apart gefactureerd.

Artikel 9 – Garantie

Tenzij anders bepaald, is het verkochte materiaal gegarandeerd voor 1 jaar vanaf de datum van de eerste installatie. De garantie met betrekking tot de verkochte producten is beperkt tot de garantie die door de fabrikant wordt verleend, die de Klant bekend is of waarover de Klant geacht wordt zich volledig te hebben geïnformeerd alvorens de overeenkomst te sluiten, en, in voorkomend geval, tot het programma voor garantieverlenging dat bij bijzondere overeenkomst is overeengekomen. De garantie dekt met name niet de gevolgen van de volgende gevallen: ontoereikendheid of defecten van de hardware, software, telecommunicatie, elektriciteit, enz.; verbruiksartikelen en normale slijtage van onderdelen; toevoeging of aansluiting van apparatuur of software die niet in de overeenkomst is opgenomen; wijzigingen aan de geleverde producten zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming; alle gevallen van overmacht en overheidsmaatregelen, enz.

Indien de garantie van de fabrikant geen interventies ter plaatse dekt, zal de Klant op eigen kosten het defecte materiaal terugsturen naar RESTOMAX, die de aanvraag bij de fabrikant zal opvolgen.

Indien de Klant om een interventie ter plaatse buiten het onderhoudscontract om vraagt, worden de diensten aan het geldende tarief gefactureerd. De diensten van RESTOMAX vallen niet onder deze garantie. RESTOMAX garandeert in geen geval dat de apparatuur of software geschikt is om een specifiek probleem of een probleem dat eigen is aan de activiteit van de Klant op te lossen. Bovendien valt elk defect dat niet bekend is bij RESTOMAX en dat de software kan beïnvloeden, niet onder de garantie. De garantie wordt verleend op voorwaarde dat de geleverde producten met de nodige zorg worden gebruikt, in overeenstemming met de voorwaarden van de offerte of onder de normale gebruiksomstandigheden zoals vermeld in de catalogi, handleidingen en handleidingen die ter beschikking van de Klant zijn gesteld.

De Klant verbindt zich ertoe de geleverde software op het hoogste revisieniveau te houden, waarbij de aanschafkosten van nieuwe versies voor zijn rekening komen.

Artikel 10 – Verantwoordelijkheden

RESTOMAX en de klant zijn niet aansprakelijk jegens elkaar in geval van overmacht in de zin van de wet. Overmacht omvat ook gevallen van overmacht die leveranciers van de partijen treffen, de onjuiste uitvoering van hun verplichtingen door leveranciers die door de klant aan RESTOMAX zijn opgelegd, storingen in het elektriciteitsnet en storingen die het dataverkeer belemmeren, voor zover de oorzaak van deze situatie niet aan de partijen zelf kan worden toegeschreven.

RESTOMAX kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor contractuele of buitencontractuele schade aan personen of goederen, met uitzondering van de geleverde producten of de producten waarop de dienstverlening betrekking heeft. RESTOMAX is niet gehouden tot enige schadevergoeding aan de klant of derden voor indirecte schade (met inbegrip van, maar niet beperkt tot: omzetverlies, winstderving en gemiste kansen, alle verlies of beschadiging van gegevens, verlies van klanten, enz.), tenzij deze het gevolg is van opzettelijk wangedrag van RESTOMAX. Het is dan ook de verantwoordelijkheid van de klant om regelmatig – en in ieder geval vóór elke technische interventie – back-ups te maken van zijn besturingssystemen, applicaties en gegevens.

In ieder geval, indien de aansprakelijkheid van RESTOMAX zou worden vastgesteld wegens onrechtmatige niet-nakoming van de overeenkomst, zal het totale bedrag van de schadevergoeding waartoe wij gehouden zouden zijn, niet hoger zijn dan de prijs exclusief btw van de geleverde prestatie, van het materiaal dat rechtstreeks door onze dienstverlening is beschadigd of van het beschadigde geleverde product.

Geen enkele vordering van de klant, om welke reden dan ook, kan tegen RESTOMAX worden ingesteld meer dan een jaar na het voorval waarop deze is gebaseerd.

De klant verbindt zich ertoe de goede werking van zijn programma's te testen voordat ze operationeel worden. RESTOMAX zal al het redelijkerwijs mogelijke doen om de juistheid van de programma's, documentatie, adviezen en interventies die zij krachtens deze overeenkomst moet leveren, te waarborgen. Bij blokkerende problemen is RESTOMAX verplicht om alles in het werk te stellen om het probleem van de klant zo snel mogelijk op te lossen. De klant wordt verzocht om RESTOMAX een lijst te verstrekken van de

“blokkerende problemen” om willekeurige interpretaties te voorkomen.

Zij verbindt zich ertoe om fouten of tekortkomingen die in de programma's of diensten zouden kunnen optreden en die rechtstreeks aan haar kunnen worden toegeschreven, naar beste weten te verhelpen.

De aansprakelijkheid van RESTOMAX in het kader van de uitvoering van deze overeenkomst is beperkt tot gevallen van grove fout en grove nalatigheid. De algemene schadevergoeding waarop de klant aanspraak kan maken, is beperkt tot een bedrag van 5000 euro per schadegeval, zelfs indien de schade het gevolg is van meerdere grove fouten of grove nalatigheden van RESTOMAX. RESTOMAX kan niet aansprakelijk worden gesteld voor gevallen van overmacht, zoals brand, waterschade, onderbrekingen in de elektriciteitsvoorziening, stakingen, oorlogen, personeelstekorten, transporttekorten, vertraging van de leverancier van RESTOMAX, evenals storingen of interferenties als gevolg van klimatologische of andere verschijnselen en virussen.

RESTOMAX kan evenmin aansprakelijk worden gesteld indien de klant of een externe dienstverlener om technische of veiligheidsredenen ingrijpen moet op de software van RESTOMAX of op de door RESTOMAX geïnstalleerde systemen.

De vorderingen van de klant met betrekking tot schade die aan RESTOMAX kan worden toegerekend, verjaren één jaar na kennisname van de feiten die tot de schade hebben geleid.

RESTOMAX is in geen geval aansprakelijk, op welke wijze dan ook, voor enige directe of indirecte schade, of zelfs bij afwezigheid van schade (niet-limitatieve lijst):

  • storingen in het internetnetwerk;
  • van de schending van het beveiligingssysteem;
  • de introductie van computervirussen die zich via het internet verspreiden;
  • schade veroorzaakt door computervredebreuk of door hackers;
  • van de gedeeltelijke of het geheel of gedeeltelijk gedeeltelijke of volledige volledige of gedeeltelijke een gedeeltelijke of volledige gehele of gedeeltelijke tot gedeeltelijke of volledige gelijkwaardig aan de deelwijze of volledige delen of alle toegang door de gedeeltelijke of delijke of gedeeltelijke tijdelijke of definitieve De gedeeltelijke of volledige gaande of volledige Gedeeltelijke of volledige onvolledige of volledige hele of gedeeltelijke
  • het tijdelijke of definitieve, volledige of gedeeltelijke verlies van de gegevens van de klant of van de klanten van de klant;
  • een computercrash;
  • navigatieproblemen, bugs of traagheid van de server;
  • diefstal van het aan hem toevertrouwde materiaal, tenzij er sprake is van grove nalatigheid van de kant van RESTOMAX
  • door verkeerd gebruik, beschadiging of wijziging door de klant van de bronnen die hem ter beschikking zijn gesteld

Artikel 11 – Diversen

Gedurende de gehele looptijd van een dienstverleningsovereenkomst en gedurende een periode van zes maanden na het einde daarvan, onthoudt de Klant zich van elke poging tot aanwerving, directe of indirecte aanwerving van een van de medewerkers van RESTOMAX, op straffe van een onherleidbare schadevergoeding van EUR 30.000,00 per betrokken medewerker, onverminderd het recht van RESTOMAX om in voorkomend geval een hogere schadevergoeding te eisen.

RESTOMAX behoudt zich het recht voor om de naam van de klant en/of zijn logo op zijn website en in zijn communicatie te vermelden, uitsluitend met het doel om de diensten van RESTOMAX en het merk modullo te promoten. Voor elk citaat of elke getuigenis zal uitdrukkelijk toestemming worden gevraagd aan de klant en deze zullen alleen worden verspreid met zijn uitdrukkelijke toestemming.

Artikel 12 – Toepasselijk recht

De nietigheid van een clausule of een deel van een clausule van deze voorwaarden heeft geen invloed op de andere clausules of delen van clausules en de betreffende clausule of het betreffende deel van de clausule wordt zoveel mogelijk vervangen door een geldige bepaling met een gelijkwaardig effect. Deze overeenkomst wordt uitsluitend beheerst door het Belgische recht. Elk geschil met betrekking tot de interpretatie, uitvoering en beëindiging ervan valt onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van Brussel en, in voorkomend geval, van de vrederechter van het 1e kanton van Brussel. De regels van het Verdrag van Wenen, die van toepassing zijn op internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken, zijn uitgesloten. RESTOMAX behoudt zich het recht voor om de SLA en de algemene voorwaarden te wijzigen. Wijzigingen worden gepubliceerd in de Customer Zone en in geval van ingrijpende wijzigingen worden de contactpersonen die op het abonnement zijn vermeld, per e-mail op de hoogte gebracht. RESTOMAX garandeert dat de SLA en de algemene voorwaarden in de Customer Zone beschikbaar zijn.